Zakres i forma szkolenia powinny bezpośrednio odpowiadać potrzebom środowiska akademickiego, ograniczonego nie tylko do pracowników SGH, lecz także innych uczelni CIVICA, podlegających tym samym wyzwaniom i regulacjom prawnym na forum UE (AI Act). W pierwszej fazie przygotowań do szkolenia, zespół ekspertów SGH zajmujących się różnymi aspektami zastosowania narzędzi sztucznej inteligencji w szkolnictwie wyższym i nauce dokona diagnozy potrzeb w zakresie wiedzy o różnych zastosowaniach AI w nauce i szkolnictwie wyższym. Na tej podstawie wybrane zostaną obszary merytoryczne, które powinny zostać włączone w zakres szkolenia i określone zakładane efekty uczenia się szkolenia wraz z metodami ich weryfikacji. Wyselekcjonowany zostanie zespół wykładowców, którym powierzone zostanie opracowanie materiałów dydaktycznych na szkolenie, a następnie - poprowadzenie zajęć. W kolejnym etapie zorganizowany zostanie nabór uczestników oraz samo szkolenie. Po zakończeniu szkolenia przeprowadzona zostanie ewaluacja jego efektów.
Organizacja szkolenia dotyczącego możliwości i zagrożeń związanych z zastosowaniem narzędzi AI w szkolnictwie wyższym i nauce wpisuje się w kilka celów niniejszego projektu. Oprócz celu specyficznego, związanego z przygotowaniem kadry akademickiej i administracyjnej sojuszu CIVICA do sprostania wielowymiarowym wyzwaniom związanym z rozwojem AI, realizacja takiego szkolenia wzmocni współpracę między uczelniami partnerskimi CIVICA i wpłynie na wzmocnienie pozycji SGH w wymiarze międzynarodowym w tym w szczególności na forum aliansu CIVICA. Warto tu podkreślić, iż pomimo tego, że zakres merytoryczny szkolenia może pozornie wydawać się wąski, coraz szersze wykorzystanie narzędzi AI w nauce i szkolnictwie wyższym (np. w aspekcie prowadzenia badań naukowych - identyfikacja tematów badawczych, przegląd literatury, tłumaczenia tekstów na i z języków obcych, aspekty związane z ochroną własności intelektualnej i praw autorskich, ochrony danych osobowych osób uczestniczących w badaniach naukowych prowadzonych z wykorzystaniem narzędzi sztucznej inteligencji) czyni te zagadnienia kluczowymi w kontekście uwarunkowań prawnych, etycznych, merytorycznych i technicznych procesu prowadzenia badań naukowych i jego wspierania przez uczelnie.
Szkolenie odbędzie się w II kwartale 2026 roku. Na niniejszej stronie internetowej publikowanie będą zasady rekrutacji uczestników szkolenia oraz jego program.

